Czarno-białe kadry, stonowane barwy, powolność w
ukazywaniu kolejnych scen, polska muzyka lat 60. Do tego znakomici aktorzy.
Majstersztyk.
To moje klimaty. Szczerze gratuluję Idzie Oscara.
Korsze - mazurska miejscowość związana z koleją. W czasach świetności węzeł kolejowy zatrudniał około 1500 osób. Rozwój tego miejsca rozpoczął się na początku drugiej połowy
XIX w. od wybudowania osady na szlaku przecinającym dwie najważniejsze w Prusach linie kolejowe: Królewiec-Ełk i
Berlin-Toruń-Wystruć (obecnie Czerniachowsk w Obwodzie Kaliningradzkim). Skoro piękno jest przereklamowane, to dziś polecam dawkę brzydoty. Niby Mazury to cud, woda, lasy, jednak niezupełnie, wystarczy wyrzucić do kosza przewodnik i już spotykamy się z codziennością mieszkańców tych terenów.
Zespół zabudowy rzeźni miejskiej w Korszach
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh2xR2npR3ZNYm1eGILu8PekSAQnfY1SnroEayRigknbhAEdQWOieXDpIA0BdFZlIvm9OpSxZe0JfEv_9JbEKg7hZYTUbqtE1iff6P_rRqBfOIt-6STZo2Mkhj2OeLFI5uLWpdVGz4v0ao/s1600/korsze,+mazury,+masarnia,+urban_explorer,+zbigniew_krasnicki,+opuszczone.1.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgq0BGxh3fvhU8YlLfyHYLv5QStMOoWDYBFvlLT8rG4llgcH-WgYR3Tto0mPPHF8nc0fgR3_LrnLKzDEPFPMzO7W4nV5fKXGWtwQZOQH8tvQbljAagTSqsoMiRVkWXBXoFTpWS-OXSb-Xc/s1600/korsze,+mazury,+masarnia,+urban_explorer,+zbigniew_krasnicki,+opuszczone.2.jpg)
Budynki rzeźni i masarni zostały wybudowane w 1919 roku przez prywatnego właściciela.
Dziś niewiele wiadomo o historii tych dwóch obiektów. Po II wojnie światowej użytkowała je spółdzielnia "Korszynianka", następnie Gminna Spółdzielnia "Samopomoc Chłopska". Obecnie to zabytek w ruinie, a szkoda, gdyż obiekty te mają wspaniałe detale: drzwi oraz pruskie wieżyczki przypominające te zegarowe. Budynki zlokalizowane są nieopodal torów kolejowych.
Infrastruktura kolejowa w Korszach
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjkC52kK5y1egGkqQyC6Hw504eetbm3ZsgcEp_M0mC3fuww6idYRSmCZ9LbYbw-O0qXsPaDjrNsgzTQdcJWqanWs3yZDFENWTCabv3OUZpUH4j9Mm8U5gFYn2s9OyQDR1EwE9EK-JCJc0A/s1600/korsze,+mazury,+masarnia,+urban_explorer,+zbigniew_krasnicki,+kolej,+stacja,+infrastruktura,+opuszczone.1.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh_m5Gyr2FkVhGZQHQT-aC274iwrkv2bk4WQeDkxYUPtBNP-TN90BeaGJaXuWNMLtN1TdMhNZXsnsiy5oEiO_krlHn1u9fbsawBIfFrC3Gs5xM9q3-bE7ijR7bUrBUdyOsMSAoWVG2T36k/s1600/korsze,+mazury,+masarnia,+urban_explorer,+zbigniew_krasnicki,+kolej,+stacja,+infrastruktura,+opuszczone.2.jpg)
Korsze to byłe kolejowe miasto i infrastruktury z nią związanej jest tu dużo. Najlepiej zachowanymi obiektami są te znajdujące się w centrum. Mam na myśli dwie wieże wodne oraz parowóz Ol-49. Im dalej, tym jest gorzej. W okolicy nieczynnego punktu kontrolnego oraz zrujnowanej lokomotywowni znajduje się samotna i zniszczona wieża ciśnień z 1938 r.
W 1914 r. na stacji Korsze
funkcjonowały 3 kolejowe wieże wodne. Zostały zniszczone w wyniku
działań wojennych. Jedną z nich odbudowano już w
1915 r., a obok wzniesiono nową ze zbiornikiem typu Klönne
(prawdopodobnie na fundamentach starej). Ta czterokondygnacyjna wieża ciśnień posiada kulisty zbiornik o pojemności
500 m3, którego średnica wynosi 10,5 m. W Polsce
zachowało się tylko kilka tego typu wież. Na ostatnim zdjęciu widoczne są właśnie te dwa obiekty.
Konstrukcja parowozu Ol-49 powstała w 1949 r. Wyprodukowano łącznie 112 sztuk dla PKP i 4 sztuki na eksport do Korei.
Parowozy tej serii przeznaczone były do obsługi pociągów osobowych. Do dziś zachowało się 38 lokomotyw, a jedna z nich zdobi Korsze.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjZdGQKS0HRWyGQPX6wlesfdOtfVoIq3iflIrF6TxN9rFO37PJVV3zPGoIUpPKgtGEovxJwBZmza-OBCPn71mIvdbQVJiqxirYKomzIg5SMcWodTyq9eEtIuL6GhM9exrz8XvOZnpzFNbU/s1600/korsze,+mazury,+masarnia,+urban_explorer,+zbigniew_krasnicki,+kolej,+stacja,+infrastruktura,+opuszczone.3.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjJbY1aVbhWedcMuG1N93WiCx_D6MgShvDc9dFD5eXHCpVdfUFRnHqZR1subFpgVkclTITcxqZEpM5tQAVz__sBYou6vCLsvFSg5boYytSVRDXRFD3dBRPzeEr8xKMd6mhtfD5Y0yaUqFw/s1600/korsze,+mazury,+masarnia,+urban_explorer,+zbigniew_krasnicki,+kolej,+stacja,+infrastruktura,+opuszczone.4.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh3mbpXM-EY5Xg7w0KCq6SKYZVmAuaAdShRTq5fSBPpX28JDrFni4E7TpuY7v_-YNhMUPjGWdzgSNupDa9ISj7IWxNH7WkYjrlEPUzIAlFe98OLn3xrZp3x-au38ZP7Z-Kln6ue1nvno_c/s1600/korsze,+mazury,+masarnia,+urban_explorer,+zbigniew_krasnicki,+kolej,+stacja,+infrastruktura,+opuszczone.5.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh3GRoYBmniGr6OvppYXmhuylUeoU1hHsKJKqiB-C4eJbxoFGvbiqDRk8h_FuLtmm8LzFwHHLbnFaAqL75Q4j_pZiH6Y4FbPHzT-TYqI51lDlmYSd4d2dWmFznvsvd8WFMEquwzvyw2a5o/s1600/korsze,+mazury,+masarnia,+urban_explorer,+zbigniew_krasnicki,+kolej,+stacja,+infrastruktura,+opuszczone.6.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEia9-LcHsS1sEGWQUU3X9azPYZVQBKW__DzRqRG4IF8pAEq_zrwb6qKG6bf7aQV_-aDduuznU5MO2foFz_uYAKNKwbzla0j1IsTGN6JcEQ4oZdilpmR3vo7-SddK-_Wnwo8jfC6AhGHvAg/s1600/korsze,+mazury,+masarnia,+urban_explorer,+zbigniew_krasnicki,+kolej,+stacja,+infrastruktura,+opuszczone.7.jpg)
Historia jest jak reportaż. Im większej liczbie ludzi udzieli się głosu, tym pełniejsza będzie opowieść, a tylko tak można dotrzeć do prawdy o tym, co się stało. [...]
Codziennie biegam dziesięć kilometrów i ta godzina wolności, gdy czuję swoje ciało i jego siłę, daje mi pewność, że przetrwam kolejny dzień, noc, kolejną bolesną historię, jaką ktoś mi opowie, domagając się zrozumienia, które zawsze mam przy sobie, jak lekarz stetoskop, i pomocy, której często nie jestem w stanie udzielić. Wiem, że świat jest pełen piwnic Josepha Fritzla i że większość pozostanie zamknięta. Będą w nich umierali ludzie i zwierzęta. Jestem tylko reporterką.
/Joanna Bator, Ciemno, prawie noc, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa 2012, s.161, 75/
Czytam o Wałbrzychu - smutnym mieście, zniknięciu trójki dzieci i złu. Polecam.