Linia kolejowa z Lidzbarka Warmińskiego do Czerwonki została oddana do użytku 15.11.1899 roku. Liczyła 37 km i przed wojną obsługiwana była przez Preussische Staatsbahnen - Pruskie Koleje Państwowe. Z linii korzystali mieszkańcy Czerwonki, Jezioran, Tolnik Wielkich oraz Lidzbarka. Najczęściej kursowały tędy pociągi relacji Olsztyn-Górowo Iławeckie. Obecnie nie jeździ tędy żaden pociąg, a jeszcze kilka lat temu widywane były tu składy towarowe. Ostateczna data zamknięcia linii to czerwiec 1996 roku. Powyższe zdjęcia wykonałem nieopodal wsi Kierwiny.
Kolejowa mapa północno-wschodniej Polski, rok 1963 [z: www.stred.org]
Kiedyś na uczelni robiłam projekt zamiany tych starych tras kolejek na szlaki rowerowe. TAKI to był projekt, na całe województwo warmińsko-mazurskie :) Tylko kto to zrealizuje? Ech. Mam gdzieś na komputerze gotowe szlaki turystyczne...
OdpowiedzUsuńz ta ścieżka to chyba niewypał, tez słysszałam kiedyś o tym projekcje, pewnie się go doczekamy w 2056 roku:) szkoda, ze likwidują te linie, mogliby choć szynobus puścić tak jak na trasie do Szczytna. poz:)
OdpowiedzUsuńChyba Lavinka miała co innego na myśli, na pewno przydałby się taki projekt.
OdpowiedzUsuńOsobiście słyszałem o koncepcji połączenia Polski ścieżkami rowerowymi...marzenia...:)
Pomysl dobry pod warunkiem zachowania tego co zostalo jako ciekawistek w sumie juz czesto zabytkowych...
OdpowiedzUsuńRzeczywiście jest taki projekt Euronet czy coś. W oparciu o jego założenie powstawała nasza praca(moja i kolegi). Ale też uważam,że marne szanse na doczekanie :/
OdpowiedzUsuńmieszkalem w lidzbarku blisko 9 lat,do 3 kl.podstawowki, czasem jezdzilem z rodzicami ta trasa do rodziny na wies, pamietam niesamowite mosty dojezdzajac do czerwonki....krzysztof r. ornecka
OdpowiedzUsuń