![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhSYSXi8YlpOmujfz5ZdaB_2D7HE0ZT90SVaJ5vRu4AD2UtmrTDdznAhthaQ-D1wrBFii0wa69-fiuTVYEOfVCx1mlamdX_cim5zeaAK_kVQqz9j3-kR7P5XmOIwq3DPIG3sjCifBlgs14/s1600/orneta,+dworzec+kolejowy+6.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg1CwWBJb7xVqZZAE2Z2UtrkQhlGTaMbViAJ_zoxiE6w2nINeqmb6jgKdkClU65EHEMqMEOJEQUvkgciEAQ87AuUraZzVWHqN12ffqJsHIonvBWifskotKcFG8bCEo_rbiVRFwjAYkn-hc/s1600/orneta,+dworzec+kolejowy+7.jpg)
Stacja kolejowa w Ornecie. Gotycki budynek dworca z 1905 roku, co widać na starych fotografiach z 1914-18 roku, nawiązuje do architektury kościołów i zamków z czasów państwa zakonnego. Wiadomo – Prusy Wschodnie i neogotyk, który
podkreślał rangę budowli oraz prestiż władzy, tak się przynajmniej wydawało projektantom. Dworzec został przebudowany w latach 20. minionego wieku i stracił nieco na pierwotnym wyglądzie.
Przed 1939 r. ze stacji Orneta odjeżdżały codziennie następujące pociągi:
- do Królewca: 2 pośpieszne, 5 osobowych, 6 towarowych;
- do Olsztyna: jw.
- do Ostródy (przez Morąg): 4 osobowe, 1 towarowy;
- do Lidzbarka Warmińskiego: 6 osobowych, 1 towarowy;
- do Słobit: 5 osobowych, 1 towarowy.
Kasa
w Ornecie codziennie sprzedawała 100-150 biletów. Przy przejściu przez
tory peronowy sprawdzał ważność biletów. Istniały też bilety peronowe
pozwalające na wejście tylko na peron. Do II wojny światowej były używane w niemal całej Europie. W Polsce obowiązek ich posiadania zniesiono w latach 80. XX wieku.
W
czasie II wojny światowej przez dworzec transportowano więźniów obozów koncentracyjnych. Byli to więźniowie różnych filii KZ Stutthof rozsianych
po całych Prusach.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgjItygv2XpBhLOvz5rkRB3y4s361wTALW1tFHTOwhWJO_lOWYhN30FH4tmiGNOfTJrktN28ynV4u4p1C8aXvpphAGJqpnei3a-pAOpaZSeZ9pZdKcv2_I-h6jTjAdm3dlw5o4Tmfs0VhA/s1600/Orneta-dworzec-192x-b.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9pSPzaqLGG7j5D3-imVIE-5HF0K2Bd4i_GDbLhXzuwyhFOY-r9_8sImFTyqvB4N4Fo_WKKMsz2CuwVL1Ebl_Av7-17fv54pCpxXMTRzVth1X9I-PEHByrP0bgfnMZkMIGRwPdFAa7bpY/s1600/Orneta-nowy-dworzec.jpg)
Obecnie przez Ornetę przejeżdża szynobus relacji Olsztyn-Braniewo. Całkowicie zamknięty jest budynek dworcowy, a okolicę peronów spowija różnorodna roślinność lub pranie pobliskich mieszkańców. Jest też kolejowa wieża wodna o konstrukcji żelbetowej, powojenna,
dwuzbiornikowa.
Tematycznie: