Dziś opuszczamy Warmię i kierujemy się w stronę Żuław, do Elbląga. A w Elblągu:
Galeria El - znajduje się w dawnym kościele podominikańskim NMP (XIII-XVI w.), 
odbudowanym w latach 60-tych XX w. po częściowym zniszczeniu w końcu II 
wojny światowej.
Biurowiec Alstom - na ulicy Stoczniowej, nieopodal Bramy 
Targowej, stoi imponujący budynek z czerwonej cegły. Wybudowany 
został na początku XX wieku i należał niegdyś do 
zakładów Ferdynanda Schichaua. F.G. Schichau był jednym z najbardziej znanych obywateli Elbląga. Majątek przedsiębiorcy w najlepszym okresie jego działalności wyceniony został na ok. 30 milionów marek. Był również jednym z najbardziej zasłużonych mieszkańców miasta
 jako współtwórca przemysłu, infrastruktury Elbląga oraz mecenas sztuki. 
Wspierał hojnymi dotacjami budowę szkół, sierocińców, domów dla ubogich.
 W uznaniu jego ogromnych zasług dla rozwoju miasta mieszkańcy postawili
 mu pomnik. Stanął w listopadzie 1900 roku naprzeciwko zakładów. Pomnik 
został zniszczony w 1945 roku przez Armię Czerwoną.
Ratusz nowomiejski - ratusz przy ul. Łączności 1 to siedziba władz miasta - ma już 
ponad sto lat. Został zbudowany w latach 1910 - 1912. Przed wojną mieściło
 się w nim Męskie Reformowane Gimnazjum Realne im. Heinricha von Plauen.
 Niegdyś zabytkowy budynek otoczony był pięknym ogrodem, jeszcze dzisiaj
 można oglądać jego pozostałości. Przed budynkiem stoi posąg 
umierającego Achillesa.
Czołg - czołg T-34 stał się miejskim pomnikiem dzięki serialowi Czterej pancerni i pies oraz faktowi, że to w Elblągu właśnie od 
1952 roku stacjonował Pierwszy Warszawski Pułk Czołgów im. Bohaterów 
Westerplatte, jednostka, w której służyli filmowi bohaterowie serialu. 
Stąd powstał pomysł postawienia takiego nietypowego pomnika.
Tramwaje - tramwaje wyjechały na ulice miasta w roku 1895, a więc wcześniej, niż 
np. w Krakowie (1901) czy Gdańsku (1896). W Olsztynie tramwaje pojawiły 
się w roku 1907 i zniknęły w 1965. 
W grudniu 1894 r. koncesję na  budowę dwóch linii tramwajowych w Elblągu
 uzyskała berlińska firma Union-Elektrizitäts-Gesellschaft pod 
kierownictwem inż. Kreyfelda. 23 listopada 1895 r. oddano do 
dyspozycji elblążan pierwszy odcinek jednotorowej linii tramwajowej o 
długości 3,89 km, prowadzący od Dworca Głównego do Starego Rynku i dalej
 do przystani żeglugowej nad rzeką Elbląg - przy Moście Niskim. Co 
ciekawe, na tym odcinku nie było żadnych przystanków, tramwaj 
zatrzymywał się na życzenie pasażerów w dowolnym miejscu. Duże zmiany w elbląskich tramwajach nastąpiły po I wojnie światowej. Właścicielem firmy stało się miasto. Uruchomiono wówczas linie nr 2 i 3. W 1928 r. tramwaje elbląskie przejechały 947 tys. km i przewiozły 3,7 
mln pasażerów, a w 1944 r. już 34 mln pasażerów.
 Można się domyślać, 
że wielu z nich nosiło mundury wojskowe - wszak Elbląg już w latach 30. 
XX wieku był jednym z większych miast garnizonowych III Rzeszy.
Ścieżka kościelna - to jeden z najciekawszych 
zabytków miasta, a jednocześnie unikat w skali kraju. Stanowiła wąskie
 przejście między kamienicami, łącząc trzy kościoły Starego Miasta. Stanowiła najszybszą i najkrótszą drogę pomiędzy nimi, stąd też jej nazwa. Prowadziła ona od kościoła św. Ducha, przebiegała przy kościele św. Mikołaja i kończyła się przed bramą podominikańskiego klasztoru NMP (obecnie Galeria El). Po II wojnie światowej
 ocalał tylko odcinek łączący ulice Świętego Ducha i Mostową. Całe 
przejście rozpiera 10 gotyckich łęków. Ocalały fragment Ścieżki 
kościelnej stanowi jeden z nielicznych, oryginalnych elementów 
średniowiecznych, który zachował się na elbląskim Starym Mieście.