piątek, 28 czerwca 2013

Czas wolny i Rasząg naturalnie

Czas wolny i Rasząg naturalnie
Pragnę ogłosić, że o godzinie 11.27 rozpoczęły się wakacje. Moje marzenie ostatnich tygodni wreszcie uważam za spełnione. Od miesiąca zbieram się, żeby podzielić się z Wami tą piosenką, a właściwie teledyskiem. Ilekroć go oglądam, zawsze mam przed oczami wakacje z dzieciństwa. Pełne słońca, beztroski, truskawek z cukrem i śmietaną oraz młodych ziemniaków z masłem. Gdzie letni deszcz był ciepły niczym poranny chleb, a gwiazdy spadały z nieba znacznie częściej. Zabrzmiało jak u Mickiewicza, ale tak to było.

Bez udziwnień. Rasząg i okolice. Wszystko to, co lubię.
A w te wakacje zamierzam zaszaleć, naładować akumulatory na kolejne dni ciężkiej pracy. 
Będzie na pewno mnóstwo chwil przy ognisku, ze śpiewem i gitarą, wypadów rowerowych do najbardziej odległych zakątków Warmii i Mazur, kąpieli w jeziorze oraz spacerów po leśnych ścieżkach. Będę moczył nogi w zimnej Omulwi i jeździł szynobusem po zakupy. Zamierzam też częściej jeść jajecznicę z kurkami, ogórki małosolne i pić spore ilości zsiadłego mleka. 
Czasami będzie kusiło mnie, aby odwiedzić jakieś miasto, bo miasta latem są idealnie wyludnione, szczególnie o poranku, co bardzo lubię. 
Zapewne odstawię na bok telewizor i telefon, a włączę radio i moją ulubioną muzykę.
To będą wakacje znakomite.
Życzę Wam takich!!!





sobota, 22 czerwca 2013

Orneta kolejowa

Orneta kolejowa
Stacja kolejowa w Ornecie. Gotycki budynek dworca z 1905 roku, co widać na starych fotografiach z 1914-18 roku, nawiązuje do architektury kościołów i zamków z czasów państwa zakonnego. Wiadomo - Prusy Wschodnie i neogotyk, który podkreślał rangę budowli oraz prestiż władzy, tak się przynajmniej wydawało projektantom. Dworzec został przebudowany w latach 20. minionego wieku i stracił nieco na pierwotnym wyglądzie.
Przed 1939 r. ze stacji Orneta odjeżdżały codziennie następujące pociągi:
- do Królewca: 2 pośpieszne, 5 osobowych, 6 towarowych;
- do Olsztyna: jw.
- do Ostródy (przez Morąg): 4 osobowe, 1 towarowy;
- do Lidzbarka Warmińskiego: 6 osobowych, 1 towarowy;
- do Słobit: 5 osobowych, 1 towarowy. 
Kasa w Ornecie codziennie sprzedawała 100-150 biletów. Przy przejściu przez tory peronowy sprawdzał ważność biletów. Istniały też bilety peronowe pozwalające na wejście tylko na peron. Do II wojny światowej były używane w niemal całej Europie. W Polsce obowiązek ich posiadania zniesiono w latach 80. XX wieku.
W czasie II wojny światowej przez dworzec transportowano więźniów obozów koncentracyjnych. Byli to więźniowie różnych filii KZ Stutthof rozsianych po całych Prusach.
Obecnie przez Ornetę przejeżdża szynobus relacji Olsztyn-Braniewo. Całkowicie zamknięty jest budynek dworcowy, a okolicę peronów spowija różnorodna roślinność lub pranie pobliskich mieszkańców. Jest też kolejowa wieża wodna o konstrukcji żelbetowej, powojenna, dwuzbiornikowa.
Tematycznie:

poniedziałek, 17 czerwca 2013

Czerwcowy poranek w Elblągu

Czerwcowy poranek w Elblągu
Długo zastanawiałem się jak przedstawić Elbląg. W końcu to ani Warmia, ani Mazury. Polubiłem Żuławy i powiem jedno, chciałbym zamieszkać w jednej z elbląskich kamieniczek - mają niepowtarzalny klimat. Samo miasto wydaje się być zadbanym, spokojnym i poukładanym - a to ważne, bo np. Olsztyn, wg Stowarzyszenia Miasto Moje, a w nim, ma najbrzydszą reklamę w Polsce. Zapewne na jednym poście się nie skończy, gdyż udało mi się w przerwie zaplanowanego szkolenia sfotografować małe co nieco. Zatem zapraszam do Elbląga.
A w Elblągu: Piekarczyk, który obronił miasto przed atakiem Krzyżaków, Brama Targowa - XIV-wieczna budowla stanowiła w przeszłości fragment nieistniejących już murów obronnych miasta, kościół katedralny św. Mikołaja, ścieżka kościelna, kościół podominikański NMP z XIII-XVI wieku (obecnie Galeria El) i późnogotyckie, renesansowe oraz manierystyczne kamienice, które pieczołowicie odbudowano po zniszczeniach wojennych.

PS.
 Gąsienica niedźwiedziówki nożówki (Arctia caja) - jeszcze nie motyl, a i tak pięknie się prezentuje.

środa, 12 czerwca 2013

Olsztyn. Migawki codzienne

Olsztyn. Migawki codzienne
Czy Wam też brakuje czasu? 
Czerwiec. To dla mnie miesiąc napompowany niczym balon. Tysiąc spraw, setki miejsc, nieustanne 100%. 
Wczoraj obiad jedzony w samochodzie, kawa w biegu i chwila z aparatem. Szybki marsz przez starówkę i moje widoki codzienne.
Byle do lipca.
A dziś Elbląg. Wydawnictwo zaprasza. Pozdrawiam elblążan.

piątek, 7 czerwca 2013

Mkną po szynach... olsztyńskie tramwaje

Mkną po szynach... olsztyńskie tramwaje
Nie bez powodu wybrałem zdjęcia wiedeńskich i praskich tramwajów. Lubię je bardzo. Dziś mała odskocznia od warmińskich klimatów, ale nie bez przesady. Będzie Olsztyn sprzed wojny a właściwie Allenstein. I tramwaje, które jeździły w stolicy Warmii i Mazur od 15 grudnia 1907 do 20 listopada 1965. Łącznie przewiozły ok. 16 mln pasażerów.
W 1947 roku Olsztyn posiadał 3 linie komunikacyjne, 6 pojazdów tramwajowych i 3 trolejbusy. W 1959 długość tras komunikacyjnych wynosiła 43 km, w tym tramwajowych 6 km. Funkcjonowało 8 linii, z czego 2 tramwajowe.
Piszę o tym, ponieważ tramwaje wracają na ulice Olsztyna, a dokładniej wrócą w październiku 2014 roku. Dziś trwają prace nad budową torowisk, nowych ulic, wybrano też dostawcę pojazdów, firmę Solaris Bus & Coach i model Solaris Tramino. Olsztyn rozkopany, olsztyniacy narzekają, malkontenci oskarżają miejskich decydentów o sprzeniewierzenie unijnych pieniędzy, a specjaliści odpierają ataki o szkodliwym hałasie rozpędzonych składów. 
Marzy mi się jedno - tramwaje jak w Lizbonie - żółte, tanie i klasyczne.
 Źródło: internet

poniedziałek, 3 czerwca 2013

Przystań na Warmii

Przystań na Warmii
Uwielbiam długie weekendy w Stoczku Klasztornym.
Chłonę wówczas prostotę w najdoskonalszej postaci.
Tu świat zawsze jest idealny.
To moja przystań.

PS
Ruszyła kampania promująca Warmię i Mazury. Projekt realizuje Departament Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Koszt kampanii medialno-wizualnej to blisko 8 mln zł. Działania promocyjne zostaną przeprowadzone w Polsce oraz w Niemczech, Czechach, Belgii, a także na Litwie, Słowacji i Ukrainie. Region Warmii i Mazur będzie promowany w internecie, w telewizji, w pociągach Eurocity i Intercity oraz na nośnikach zewnętrznych.